• Mam Talent

• W bieżącym roku szkolnym nasi uczniowie mieli możliwość prezentowania swoich zainteresowań, pasji, talentów w zorganizowanym przez Samorząd Uczniowski kąciku – Mam talent.

Swoje prace i osiągnięcia przedstawili:

• Błażej Skwara (obrazy na płótnie)
            • Natasza Szponarska (szkice i grafiki)
            • Zuzanna Pietruszewska (fotografia)
            • Martyna Dawicka (fotografia)
            • Jeremiasz Skowron (osiągnięcia szachowe)
            • Oliwia Mostowicz (ceramika, obrazy na płótnie)
            • Igor Kowalewski (osiągnięcia tenisowe).

Eksponując swoje talenty uczniowie pokazywali jednocześnie jak ciekawie, twórczo i aktywnie można spędzać wolny czas. Wystawy cieszyły się dużym zainteresowaniem, więc być może staną się inspiracją dla innych uczniów, zachęcą, dodadzą odwagi, wiary w swoje możliwości i przekonają, że warto poszukiwać własnych pasji i z radością je rozwijać. Wyrazy uznania dla wszystkich prezentujących swoje talenty.

Udanych wakacji z pasją!
            Samorząd Uczniowski z opiekunami

• „ Wycieczka w głąb historii”

• Ledwie skończyły się wyczerpujące egzaminy ósmoklasistów, a już w poniedziałek, 29.05.23 niektórzy z ich przedstawicieli wyruszyli w świat daleki tj. do Małopolski. Wycieczka została zorganizowana przez Biuro Turystyczne „Błękitne Okna” z Barlinka, a głównym organizatorem w szkole była pani Katarzyna Duszkiewicz. Opiekę nad 39 osobami sprawowali: p. Regina Bęben, p. Anna Mariańska oraz p. Mirosław Kusy.

W pierwszym dniu udaliśmy się w daleką podróż, w czasie której musieliśmy pokonać ok. 700 km. Było trudno, bo wciąż na drodze pojawiały się tzw. korki. Ale udało się nam dotrzeć na czas do kopalni soli w Wieliczce, którą zwiedzaliśmy jaką pierwszą na naszej trasie turystycznej. Tam podziwialiśmy wspaniałe groty solne. Poznaliśmy również historię tego miejsca.

Wieczorem, po zjedzeniu obiadokolacji, zostaliśmy zakwaterowani w hotelu „Premier” w Krakowie, z którego następnego dnia wyruszyliśmy zwiedzać dawną stolicę Polski. Podziwialiśmy Stary Rynek, Sukiennice, Kościół Mariacki, Wawel i Katedrę . W tym ostatnim miejscu mogliśmy obejrzeć grobowce władców Polski oraz wybitnych osobistości naszej ojczyzny. Na koniec dnia wdrapaliśmy się na Kopiec Kościuszki, skąd podziwialiśmy panoramę grodu Kraka. Zwiedziliśmy także muzeum Tadeusza Kościuszki oraz posłuchaliśmy pięknych opowieści pani przewodnik o życiu tego wielkiego patrioty.

Wreszcie nadszedł trzeci dzień i wizyta w Energylandii. Czekaliśmy z niecierpliwością, kiedy będziemy mogli znaleźć się w tym parku rozrywki. Bawiliśmy tam od godz. 10.00 do godz.18.00, ale dla niektórych osób przydałyby się jeszcze dodatkowe godziny.

Ostatni dzień przyniósł nam bardzo przerażające doznania i smutne refleksje związane z wizytą w Auschwitz- Birkenau, niemieckim obozie koncentracyjnym z czasów II wojny światowej. W niezwykłej powadze i milczeniu przeszliśmy przez miejsca, w których zginęły miliony ludzi. Słuchaliśmy relacji pani przewodnik o życiu więźniów w obozie i ich okrutnym traktowaniu przez nazistów. Szczególnie przeżyliśmy wizytę w baraku dla dzieci, które również traktowano z niezwykłym bestialstwem. Nigdy nie zapomnimy tego, że „Człowiek człowiekowi zgotował ten los”. Była to niezwykła lekcja historii.

To ostatnie miejsce, które odwiedziliśmy w naszej podróży. Zmęczeni, ale cali i zdrowi wróciliśmy do domu. Miejmy nadzieję, ze nie tylko Energylandia zostanie w naszej pamięci.

Tekst: Regina Bęben

Zdjęcia : Anna Mariańska

• ZIELONA SZKOŁA - MURZASICHLE 2023r.

• W tym roku szkolnym na Zieloną Szkołę pojechaliśmy w Tatry do Murzasichla. W
            wycieczce wzięło udział 45 uczniów z klas: 4c, 4d, 5a, 6a, 7a, 8a wraz z 5 nauczycielami.
            Kierownikiem Zielonej Szkoły była pani Małgorzata Kozar a pozostali opiekunowie to panie:
            Joanna Zmarzlik, Agnieszka Żołędziejewska, Małgorzata Jabłońska oraz pan Wojciech
            Blatkiewicz.
            W ciągu 5 dni, od 29 maja do 2 czerwca 2023r., zwiedziliśmy wiele atrakcyjnych miejsc. Po
            drodze w góry zatrzymaliśmy się w Krakowie. Na Rynku Głównym zobaczyliśmy Sukiennice,
            podziwialiśmy Kościół Mariacki. Spacerując uliczkami Starego Miasta stanęliśmy na
            przeciwko słynnego „Okna Papieskiego” przy ul. Franciszkańskiej 3, wstąpiliśmy do
            gotyckiego Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wspięliśmy się na wzgórze
            Wawel by zwiedzić Zamek Królewski. W dzielnicy Kazimierz zakończyliśmy spotkanie z
            Krakowem. Wieczorem urzeczeni widokiem Tatr dotarliśmy do Hotelu Tatry w Murzasichlu.
            Pierwszy dzień skończył się wykonaniem wizytówek, które zawisły na drzwiach
            poszczególnych pokojów. Drugi dzień Zielonej Szkoły zaczął się wcześnie, ponieważ
            wyruszaliśmy na szlak do Morskiego Oka. Kilkunastokilometrowa wędrówka była
            wyczerpująca, ale widok jeziora Morskie Oko u stóp Mięguszowieckich Szczytów i
            widocznych w oddali Rysów oraz relaks na basenach termalnych w Bukowinie Tatrzańskiej
            zrekompensował nam trudy tego dnia. Kolejny dzień to Kasprowy Wierch i Zakopane.
            Kasprowego Wierchu wznoszącego się na wysokości 1987 m n.p.m. nie zdobywaliśmy pieszo,
            ponieważ wjechaliśmy na sam szczyt koleją linową. W Zakopanym oczywiście byliśmy pod
            samą skocznią narciarską. Zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej oraz najstarszą i
            wyjątkowo piękną dzielnicę Krzeptówki wraz z zabytkowymi drewnianymi domami w stylu
            „podhalańskim” i starym cmentarzem na Peksowym Brzyzku. Kupiliśmy masę pamiątek na
            zakopiańskich Krupówkach. Wieczorem należało wykonać kolejne zadanie zespołowe –
            napisać list do rodziców. Niektóre listy zostały odczytane przez chętnych uczniów na naszych
            wieczornych spotkaniach. Czwarty dzień Zielonej Szkoły to Pieniny, kolejne pasmo górskie
            polskich Karpat. Na początku zwiedziliśmy zabytkowy drewniany kościół św. Michała
            Archanioła w Dębnie Podhalańskim – Perłę Kultury Światowej. Udało nam się zdobyć szczyt
            Wdżar ( 766m n.p.m) w paśmie łączącym Lubań z Pieninami w miejscowości Kluszkowce. Ze
            szczytu zeszliśmy wąwozem ciągnącym się starym kamieniołomem. I w końcu mieliśmy
            okazję podziwiać Pieniny i ich najwyższe szczyty Trzy Korony oraz Sokolicę płynąc przełomem
            Dunajca do Szczawnicy. Ten dzień, który był także Dniem Dziecka, zakończyliśmy grami i
            zabawami na boiskach przy naszym hotelu. Te trzy dni w górach nie byłyby tak pełne wrażeń
            gdyby nie nasi przewodnicy tatrzańscy, którzy w sposób profesjonalny, bezpieczny prowadzili
            nas po turystycznych szlakach. Dzięki nim poszerzyliśmy wiedzę o parkach narodowych
            tatrzańskim i pienińskim. W piątek 2 czerwca zakończyliśmy naszą wycieczkę
            podsumowaniem konkursu na najbardziej uporządkowany, schludny pokój, na króla i
            królową Zielonej Szkoły oraz zwiedzaniem kopalni soli w Wieliczce. Późną nocą dotarliśmy
            zmęczeni, ale zadowoleni do Barlinka.

Na koniec prezentujemy fragmenty wybranych listów do rodziców, których autorami są
            uczestnicy wycieczki.
            „ Drodzy Rodzice. W pierwszy dzień droga była męcząca, ale nie zwracaliśmy na to uwagi, bo
            największe wrażenie zrobił na nas Kraków. Zwiedziliśmy tam dużo miejsc. Widzieliśmy tam
            Smoka Wawelskiego, Kościół Mariacki i Zamek Królewski na Wawelu. […] Jest naprawdę
            super! Pozdrawiamy Was – Wasze dzieciaczki!”
            „ […] Jak na razie te dwa dni były męczące, ale podobało mi się. Kocham Was!”
            „ Hej mamo, hej tato. […] Następny dzień to był istny koszmar. Szliśmy do Morskiego Oka. Na
            samym początku nie było jakiejś tragedii, ale w drodze powrotnej tak padało, że każdy był
            przemoczony aż do suchej nitki. Po tym zdarzeniu wróciliśmy do hotelu, by przebrać się i
            wysuszyć. Jedynym plusem w tym dniu był basen. […]”
            „ […] Gdy dotarliśmy do hotelu większość osób nadal próbowała dosuszyć przemoczone
            ciuchy i buty górskie. O 23.00 nastąpiła cisza nocna, chociaż to nie oznaczało, że wszyscy
            spali. Z pokoi nadal można było usłyszeć śmiechy.[…]”
            „ Drodzy Rodzice. Piszemy do Was z miejscowości, gdzie jest przepięknie. Czasami się nie
            odzywamy, bo czasu nie mamy. Byliśmy już w Krakowie i Zakopanym. […]”
            „ W środę zjedliśmy śniadanie i wyruszyliśmy na Kasprowy Wierch. Myśleliśmy, że będzie
            tam zimno, ale wcale tak nie było. Bardzo było ślisko, lecz wynagrodziły nam to piękne
            widoki na Tatry. […]”
            Niektórzy uczniowie napisali listy w języku angielskim. Oto fragmenty jednego z nich.
            „ Dear Mam and Dad,
            Greetings from Zakopane! […] On the first day , we didn’t go straight to our hotel, but we
            decided to explore Krakow first. We saw a few beautiful places, but we didn’t have much
            time. […] The next day was very unpleasant. We got up at 7.00 AM and after breakfast we
            went on 8,5 km hike to Morskie Oko lake. When I started walking my legs hurt really bad,
            but after some time I caught the pace and since then it was easy. The way back though
            wasn’t that fun, because it started raining really bad. All of my clothes were super wet![…]
            After that, we went to a public pool, which was a perfect relax. On day three, we didn’t walk
            as much as the day before. Instead, we took a ride in a special wagon all the way up on
            Kasprowy Wierch. The view was beautiful ! I took some pictures, but these couldn’t quite
            show what it really looked like. After we got down, we went to buy some souvenirs. […]”

Uczestnicy Zielonej Szkoły 2023r.